Targetowanie reklam na Facebooku – 7 tipów jak nie przepalać budżetu
Ustawianie reklam to sztuka, uwierz mi. Aby Twój komunikat dotarł do jak największej ilości odbiorców, którzy będą potencjalnie zainteresowani Twoim produktem bądź usługą, musi odpowiednio zadziałać kilka czynników, o którym będziemy mówić w tym artykule. Ogromną rolę gra tutaj znajomość grupy docelowej i jej potrzeb. Jak to wykorzystać, aby zarabiać za pomocą swoich kreacji reklamowych? Poznaj najważniejsze zasady targetowania reklam na Facebooku!
DLACZEGO REKLAMY NIE ZARABIAJĄ?
Istnieje kilka odpowiedzi na to pytanie. Najczęstsze błędy, jakie popełniają dopiero zapoznający się z tym tematem freelancerzy i przedsiębiorcy, dotyczą zarówno ustawienia reklam na Facebooku na poziomie technicznym – gdzie muszę kliknąć, aby poprawnie ustawić reklamę, co i gdzie muszę wpisać, żeby kreacja reklamowa wyświetlała się moim klientom – jak i merytorycznym. O ile pierwsza kwestia jest łatwa do ogarnięcia nawet za pomocą darmowych tutoriali na YouTubie, z drugą nie jest już tak prosto. Dobra reklama na Facebooku powinna trafiać w potrzeby grupy docelowej, wywoływać emocje za pomocą tekstu i grafiki, uświadamiać problem, z jakim boryka się nasz klient lub jeszcze lepiej – od razu go rozwiązywać. Musi być przekonująca i napisana językiem korzyści lub straty, ale jednocześnie nie być jedynie pustym slangiem marketingowym. Zacznijmy więc od początku.
1. USTAL DO KOGO MÓWISZ – LEADY SPRZEDAŻOWE
Każda z tych grup potrzebuje innego sposobu komunikacji i inaczej określi swoje priorytety. Łączy je jedno: chcą dostać jak najlepszy produkt w możliwie najbardziej korzystnej cenie. Aby skutecznie sprzedawać poprzez reklamy na Facebooku określ, do kogo w tej chwili chcesz mówić i dostosuj do tego argumenty, których użyjesz podczas tworzenia kreacji reklamowej. Przykładowo: jeśli sprzedajesz oprogramowanie CRM do zarządzania organizacją w firmie gorącym leadem będzie dla Ciebie prezes korporacji, który potrzebuje szybko usystematyzować procesy sprzedażowe w swojej firmie. Średnim leadem będzie przedsiębiorca, który ewidentnie ma problem z organizacją pracy własnej, ale czeka na dodatkowy zastrzyk gotówki od klientów, aby móc sensownie ją zainwestować. Z kolei zimnym leadem może być osoba, która myśli o założeniu agencji marketingowej, ale nie jest w stanie powiedzieć, kiedy to zrobi i czy na pewno będzie tego potrzebować.
2. POZNAJ POTRZEBY GRUPY DOCELOWEJ
Jeżeli pracujesz z klientami 1:1 masz ogromną przewagę w stosunku do swojej konkurencji na rynku reklamowym. Odpowiedz sobie szczerze na pytanie: czy podczas rozmowy z osobą, która postanowiła Ci zaufać i powierzyć np. swoje social media, słuchasz uważnie, co ona ma Ci do powiedzenia?
Zauważ, z jakim problemem najczęściej borykają się Twoi obecni klienci – być może jest to brak czasu na prowadzenie mediów społecznościowych swojej marki, brak pomysłu, jak zwiększyć sprzedaż w sezonie letnim w sklepie internetowym, a może niedostateczna wiedza o tym, jak działają algorytmy na TikToku, aby ich filmiki mogły wpaść w viral? Co ich denerwuje w danej branży, co im się nie podoba, co chcieliby zmienić, a nie wiedzą jak to zrobić?
Potrzeby Twojej grupy docelowej to nic innego jak konkretne problemy, które Ty jako ekspert możesz pomóc rozwiązać. To wszystkie niedogodności i „bóle” klienta, z którymi sam nie jest w stanie sobie poradzić z powodu braku czasu bądź zasobów.
Posłużmy się przykładem: załóżmy, że prowadzisz internetowy butik z sukienkami dla kobiet na różne okazje. Podczas rozmowy jedna z Twoich stałych klientek wspomniała, że marzy jej się rozkloszowana sukienka w jasnoniebieskim odcieniu, ale nigdzie nie może znaleźć idealnego fasonu. Tydzień później inna klientka pokazuje Ci sukienkę, którą jej córka założyła na wesele – jest niemal identyczna jak z opowieści poprzedniej klientki. Ta sytuacja powtarza się regularnie na przestrzeni ostatnich dwóch miesięcy. Co stoi na przeszkodzie, aby zapytać o taką sukienkę w hurtowni i sprowadzić kilka sztuk w różnych rozmiarach, aby zobaczyć jak się sprzedadzą? Zdjęcie takiej sukienki może stworzyć dobrą bazę do Twojej reklamy na Facebooku.
Aby dobrze poznać potrzeby swoich klientów nie bój się o nie zapytać! Nie musisz czekać na ruch ze strony kupującego. Podczas rozmów relacyjnych zawsze możesz zapytać go co jeszcze możesz dla niego zrobić, aby pomóc mu np. w prowadzeniu jego biznesu. Kto wie, może w zamian otrzymać świetny pomysł na produkt czy usługę komplementarną, które w przyszłości przyniosą Ci ogromny zysk!
Dawaj ludziom dokładnie tą wartość, której oczekują, a nie będziesz musiał martwić się o pieniądze. Odpowiadaj precyzyjnie na potrzeby grupy docelowej, a zamówienia będą wpadać o wiele częściej niż Ci się wydaje 😊
3. WYBIERZ DOBRY CEL REKLAMOWY
Nie kieruj się tym, co Ci się wydaje – odpowiedni cel reklamy to taki, który nie jest wybrany przypadkowo, „na czuja”, ale będzie wskazówką dla algorytmów, komu mają daną kreację reklamową prezentować. Algorytm reklamowy Facebooka musi dostać od Ciebie bardzo precyzyjne informacje na temat celu reklamowego. Naucz się mówić jego językiem, aby niepotrzebnie nie generować dodatkowych kosztów.
Jeżeli zależy Ci na dynamicznej sprzedaży złym celem reklamowym będzie kierowanie jej na ruch, rozpoznawalność bądź aktywność. Dzięki temu, owszem, wiele ludzi zobaczy Twój produkt, ale w większości mogą to być użytkownicy, którzy nie konwertują – czyli mówiąc prościej nie wykonują żadnej akcji związanej z procesem zakupowym. Takie cele reklamowe lepiej zostawić sobie na inne okazje np. na spokojniejszy czas, po sezonie, aby budować świadomość marki wśród publiczności Facebooka. Będzie to dobre rozwiązanie jeśli chcemy w niedługim czasie zmienić grupę docelową – np. do tej pory komunikowaliśmy się jedynie z przedsiębiorcami, a teraz zależy nam na ludziach pracujących na etacie. To zrobi nam dobry wstęp pod sprzedaż przyszłych produktów. Taka reklama da Ci imponujące wyniki pod względem wyświetleń (impresji), natomiast najczęściej bardzo słabą konwersję sprzedażową. Taki rodzaj reklamy jest za to świetny w budowaniu autorytetu społecznego i wzbudzaniu zaufania do marki w dłuższej perspektywie czasowej.
Jeśli chcesz zorganizować wyprzedaż lub zamierzasz wypuścić w świat nowy produkt – lub jesteś w każdej innej sytuacji, w której zależy Ci na szybkiej sprzedaży – lepiej będzie wybrać cel reklamowy skierowany na kontakty bądź sprzedaż. Ogromną rolę gra tutaj znajomość grupy docelowej – im lepiej wiesz, do kogo kierujesz swój komunikat, tym większa szansa, że trafisz w gust potencjalnego klienta. Nie chodzi o to, aby trafić do jak najszerszego grona odbiorców – takie działanie można porównać do rozdawania ulotek, które wielu z nas wyrzuca do kosza. Zależy nam nie na „śmieciowym”, a pełnowartościowym odbiorcy – który będzie zainteresowany Twoją usługą i będzie w stanie pokonać różne bariery (np. finansowe), aby go zdobyć.
4. DOSTRZEŻ KONKURENCJĘ – BIBLIOTEKA REKLAM
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z istnienia facebookowej Biblioteki Reklam. Znajdziesz ją pod tym linkiem: https://www.facebook.com/ads/library Jest to bardzo dobre narzędzie do przejrzenia kreacji reklamowych naszej konkurencji – możemy dowiedzieć się, w jaki sposób mówi o swoich produktach, jakimi zdjęciami/wideo je reklamuje oraz jak brzmią stworzone przez nich teksty reklamowe. Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę interesujące Cię słowo kluczowe bądź branżę. Zobacz, co kryje się pod frazą „krem do rąk”:
Kiedy nie masz pomysłu od czego zacząć swoje działania reklamowe – warto tutaj poszukać swoich inspiracji! Pamiętaj jednak o tym, aby nie kopiować swojej konkurencji – znajdź swój wyróżnik, który pomoże ciekawiej zaprezentować Twój produkt bądź usługę w świadomości klienta. Zastanów się, co najbardziej Cię przekonuje i dlaczego – to świetnie ćwiczenie dla każdego początkującego reklamodawcy.
5. PRZYGOTUJ SKUTECZNĄ GRAFIKĘ I COPY
O przyciągających uwagę grafikach i skutecznych tekstach reklamowych można by napisać niejedną powieść 😉 Jeśli zaczynasz działać z reklamami warto jednak, aby zapoznał się z kilkoma sztandarowymi zasadami, które pozwolą Ci uniknąć najbardziej powszechnych błędów. Oto one!
Pisanie copy do reklam na Facebooku jest zupełnie czymś innym niż tworzenie treści sprzedażowych np. na landing page nowego produktu. Twój tekst powinien operować językiem korzyści i straty, a także być konkretny i chwytliwy. Im krótszy tekst takiej reklamy – tym lepiej. Struktura takiego tekstu może wyglądać następująco:
- Wstęp – nawiąż do grupy docelowej; staraj się używać tych samych słów, jakimi posługują się Twoi klienci w kontekście swoich potrzeb (np. Jesteś zmęczony pracą na etacie i myślisz o otworzeniu czegoś własnego?)
- Rozwinięcie – wymień 2-3 zalety swojego produktu I UZASADNIJ JE; używaj maksymalnie krótkich zdań, a po napisaniu pierwszej wersji sprawdź, czy da się usunąć zbędne słowa tak, aby nie stracić sensu wypowiedzi
- Zakończenie – CTA – nawołanie do działania (Call To Action); musi być spójne z celem reklamy (np. cel reklamowy sprzedaż — > Skorzystaj z rabatu już teraz!)
- Przycisk CTA – nawiązujący do tekstu reklamy, ale innymi słowami (np. Chcę otrzymać zniżkę -30%)
Staraj się używać w tekście małej ilości emotikonek – ich nadmiar będzie przeszkadzać w odbiorze.
Wybór skutecznej grafiki do kampanii reklamowej również może nastręczać problemów. Na pewno warto wybrać realne zdjęcie, do którego mamy pełne prawa autorskie – zrezygnuj z używania fotografii z darmowych banków zdjęć. Bardzo dobrze działają kreacje reklamowe na których pojawia się człowiek – modelka w sukience dużo szybciej przyciągnie naszą uwagę niż samo zdjęcie ubrania. Postaraj się umieścić na grafice najważniejsze informacje na temat Twojej kampanii – czego dotyczy (np. Rabat – 30% na wszystkie sukienki) oraz CTA nawiązujące do akcji, jaką Twój potencjalny klient ma wykonać (np. Sprawdź to! — > sugeruje kliknięcie w link podpięty do reklamy).
6. KORYGUJ BŁĘDY – PRACUJ RAZEM Z REKLAMĄ
Eksperci twierdzą, że reklama na Facebooku przynosi miarodajne wyniki dopiero po ok. 7-10 dniach od momentu jej opublikowania. W tym czasie nie warto dokonywać żadnych zmian. Co jednak w przypadku, kiedy minie kilkanaście dni, a my nadal nie widzimy rezultatów?
Zamiast od razu kasować historię reklamy i tworzyć nową kreację warto wprowadzić zmiany w obecnej reklamie – powinieneś to robić stopniowo i za każdym razem dać reklamie kolejne kilka dni (przynajmniej 5-7), aby algorytm mógł się jej na nowo „nauczyć”. Być może wystarczy zmienić grafikę na inną lub podmienić 1-2 zdania w copy lub dać inne hasło w CTA (Call To Action), aby reklama zaczęła przynosić zyski? Dokonuj korekty tylko jednego elementu, abyś mógł realnie ocenić, co było nie tak w pierwszej wersji. Dzięki temu kształcisz swój warsztat na przyszłość 😊
7. ANALIZUJ STATYSTYKI
Kiedy decydujemy się na ustawianie reklam powinniśmy wiedzieć, jakiego rzędu wyniki chcemy uzyskać. Zależy Ci na sprzedaży 5, 10, a może 150 produktów? W jakim okresie czasu? Czy znasz średnie ceny gorących leadów w Twojej branży? To koszt na poziomie 30 czy może 230 zł? Jakiej stopy zwrotu oczekujemy z reklamy – ile może zarobić każda wydana przez Ciebie w kampanii złotówka?
Po kilku pierwszych samodzielnie puszczonych reklamach będziesz w stanie odpowiedzieć na te pytania. Naucz się czytać statystyk danej reklamy – znajdziesz je Menedżerze Reklam w zakładce „kolumny”. Aby zobaczyć pełny obraz konwersji – zmień widok kolumn za pomocą przycisku „dostosuj kolumny”. W tym momencie możesz swobodnie przeklikać się przez parametry, które Cię interesują. Przy każdym z nich pojawia się po najechaniu pojawia się dymek z wyjaśnieniem, co on oznacza.
Jeżeli we wcześniejszych krokach zdecydowałeś, że zaufasz Facebookowi i utworzyłeś zestaw reklam z różnymi kreacjami oraz wspólnym budżetem możesz zauważyć, że najbardziej skrajne wartości – przynoszą znacząco gorsze wyniki od pozostałych – zazwyczaj po kilku dniach zostają automatycznie wyłączone. Jeśli zrobiłeś to na poziomie kampanii jako całości – pewne zestawy reklam z najsłabszymi statystykami również mogą zostać „oddelegowane” przez Facebooka.
Im więcej reklam ustawisz, tym lepiej poznasz preferencje zakupowe Twoich klientów – testowanie różnych zestawów reklam i ich kombinacji jest niezbędnym elementem, aby nauczyć się bycia skutecznym w tego typu kampaniach. Zapoznaj się szczegółowo z polityką reklamową Facebooka – pozwoli Ci to uniknąć wielu błędów:
- Reklamy dotyczące kwestii społecznych, wyborów lub polityki – informacje [https://www.facebook.com/business/help/167836590566506?id=288762101909005]
- Standardy reklamowe na platformach Meta [https://www.facebook.com/business/help/117271728356988]
- Zasady polityki reklamowej na Facebooku [https://www.facebook.com/business/about/ad-principles]
Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci odnaleźć się w świecie facebookowych reklam! Pamiętaj, że nie musisz wszystkiego robić sam – szczególnie na początku drogi warto skorzystać z pomocy eksperta lub skonsultować z nim wyniki naszych kampanii. Czas na Twoje działania! Trzymam kciuki za świetne rezultaty 😊