Skuteczny profil na LinkedIn – jak go dobrze poprowadzić?

Obecnie niemal 4 miliony Polaków posiada aktywny profil na LinkedIn, ale nadal
niewiele osób wie, jak w pełni wykorzystać jego potencjał. Ten portal może być dla Ciebie prawdziwą szansą na rozwinięcie kariery zawodowej w wymarzonym kierunku – wystarczy, że zaplanujesz odpowiednią strategię komunikacyjną i stale będziesz rozwijał swoje kompetencje zawodowe, a staniesz się obiektem zainteresowania dla rekruterów i innych użytkowników serwisu, którzy w swojej pracy praktykują bądź korzystają z social selling. Pierwszym krokiem, jaki powinieneś wykonać, będzie uzupełnienie profilu, aby skutecznie służył Twoim celom biznesowym. Poniżej kilka podpowiedzi jak to zrobić.

UZUPEŁNIJ PODSTAWOWE INFORMACJE


Daj się poznać! Jest to nie tylko ważne z punktu widzenia Twoich potencjalnych
pracodawców, ale istotne dla robotów obsługujących wyszukiwarki tj. Google. Dzięki temu Twój profil będzie się lepiej pozycjonował, co przełoży się na częstsze wyświetlanie się Twojego imienia i nazwiska w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że największą wartością, którą możesz zaoferować drugiej stronie, jest wiarygodność i autentyczność. Twój profil powinien wzbudzać zaufanie już od momentu pierwszego kontaktu z nim.

USTAW PUBLICZNĄ DOSTĘPNOŚĆ PROFILU ORAZ SPERSONALIZOWANY LINK


Wystarczy to zrobić za pomocą prostego sposobu: kliknij „Edytuj profil publiczny”, następnie „Edytuj niestandardowy adres URL”. Uprość swój link do profilu – najlepiej będzie umieścić w nim imię i nazwisko lub nazwę Twojej działalności. W tym samym miejscu możesz ustawić widoczność profilu jako publiczny – dzięki temu dasz się znaleźć osobo, które poszukują kogoś z Twoimi kwalifikacjami.

WYBIERZ ODPOWIEDNIE ZDJĘCIE PROFILOWE


Twój avatar na LinkedIn powinien różnić się od typowego zdjęcia profilowego na Instagramie czy Facebooku. Postaw na profesjonalny, biznesowy look – wybierz zdjęcie, na którym wyglądasz sympatycznie, jesteś pozytywnie nastawiony i uśmiechnięty. Twoja twarz powinna być bardzo dobrze widoczna i oddawać Twój aktualny wygląd. Zadbaj też o estetyczny, schludny ubiór – nie musisz od razu celować w garnitur czy marynarkę, ale elegancka koszula
i sukienka są jak najbardziej pożądane

PRZYGOTUJ ROZBUDOWANY NAGŁÓWEK


Jeżeli nie masz czas na prowadzenie kompleksowo profilu na LinkedIn i możesz zrobić tylko jedną rzecz – postaw na odpowiednio rozbudowany nagłówek. To zdecydowanie pierwsze i najważniejsze miejsce, na które zwrócą uwagę Twoi odbiorcy. Warto zamieścić tutaj słowa kluczowe, związane stricte z Twoją branżą i wykonywanym zawodem. Jeżeli posiadasz wąską specjalizację (np. zajmujesz się przeprowadzaniem kampanii reklamowych Google Ads dla firm z branży beauty) – również nie zapomnij tego dodać!

Przykładowy nagłówek na LinkedIn mógłby wyglądać w ten sposób:

Freelancer | Social Media Specialist | Strateg Social Media| Specialista ds. reklamy Google Ads

lub

Freelancer | Mikroprzedsiębiorca | Social Media Specialist | Content Marketing | Obsługa kampanii sprzedażowych w branży beauty | Reklama Google Ads | Mentoring i szkolenia | Współpraca indywidualna

DODAJ SEKCJĘ “O MNIE”


Na LinkedIn zamieść swoje bio – idealnym miejscem do tego celu będzie sekcja „O mnie”. Pokaż się z najlepszej strony – przedstaw się, opowiedz o swoim doświadczeniu zawodowym, podsumuj najważniejsze osiągnięcia i podziel się sukcesami. Jeśli jesteś młodą osobą i dopiero zaczynasz rozwijać się w danej dziedzinie warto pochwalić się prelekcjami, warsztatami i szkoleniami branżowymi, w których miałeś okazję brać udział oraz innymi aktywnościami, które zaprezentują Cię jako osobę ambitną i zorientowaną na cel. Wspomnij o tym, że stale dokształcasz się w interesujących Cię tematach.

Jeżeli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą opowiedz o tym, co możesz zrobić dla swoich klientów, podkreśl swój USP (Unique Selling Point – unikatowa cecha oferty; korzyść, która jest warta szczególnego podkreślenia), napisz o tym, co wyróżnia Cię spośród konkurencji i przedstaw dowody na podstawie których nowi użytkownicy trafiający na Twój profil będą mogli Ci zaufać (np. nagrody, opinie zadowolonych klientów, sukces zawodowy). Jest to bardzo ważne! Uwierz, niektórzy przedsiębiorcy przed podjęciem ważnej decyzji biznesowej potrzebują wykonać dokładny research na temat osoby, z którą będą współpracować. Zadbaj, aby nie natknęli się na przypadkowe treści.

Wygląd graficzny tekstu jest również istotny. Musi on być czytelny i przejrzysty w formie – zdania nie powinny być zbyt długie ani złożone, warto zastosować „entery” i emotikony. Świetnie sprawdzą się bulletpointy – innymi słowy lista punktowa. Na końcu dodaj CTA (Call To Action), które zachęci do kontaktu z Tobą w wiadomości prywatnej.

ROZPISZ DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE


Doświadczenie zawodowe to integralne, również bardzo ważna część profilu na LinkedIn. Pamiętaj, aby działać strategicznie: nie musisz wpisywać wszystkich zawodów, jakie wykonywałeś w swoim życiu (chyba, że jesteś młodą osobą i dopiero zaczynasz swoją przygodę z pracą – wtedy warto uwzględnić wszystkie możliwości), ale te, które przybliżają Cię do wymarzonego stanowiska. 

Dodaj nie tylko nazwę firmy i stanowiska, ale również dokładny opis obowiązków
zawodowych. Przykładowy opis mógłby wyglądać tak:

SOCIAL MEDIA SPECIALIST
Pracując w firmie XYZ odpowiadałam za następujące zadania:
– współpraca z celebrytami i influencerami
– outdoor marketing
– tworzenie strategii działania kampanii w mediach społecznościowych
– zarządzanie kampaniami promującymi markę w wybranych kanałach
– zarządzenie współpracami z marką
– planowanie, ustawianie oraz optymalizacja reklam w SoMe
– koordynacja prac związanych z tworzeniem contentu (Facebook, Instagram, TikTok)
– analiza statystyk i wskaźników prowadzonych działań organicznych i płatnych
– raportowanie wyników

WSKAŻ KLUCZOWE UMIEJĘTNOŚCI


Pomyśl o tym, czym możesz zabłysnąć w oczach swoich potencjalnych klientów. Jest to szczególnie istotne, kiedy prowadzisz swoją działalność i myślisz o sprzedaży (a w późniejszym etapie – o dosprzedaży) swoich produktów i usług.

Pokaż, czym się zajmujesz oraz określ skalę, w jakiej chcesz to robić – ważne, abyś na samym początku zamieścił swoje umiejętności, które chcesz „sprzedawać” w pierwszej kolejności. Np. dla copywritera może być to umiejętność tworzenia skutecznych strategii marketingowych na Instagram oraz układanie content planów dla firm i przedsiębiorców. Następnie umieść te zdolności, które mogą „uzupełnić” Twoje główne działania jeśli zajdzie taka potrzeba. Trzymając się przykładu copywritera będą to np. tworzenie treści na strony internetowe czy konstruowanie newsletterów – może on to zrobić, jednak nie jest to priorytetem w jego lejku sprzedażowym.

Pamiętaj o tym, aby stale uzupełniać listę swoich umiejętności – żyjemy w ciągłym biegu, szybko nabywamy nowe kompetencje, ale zupełnie zapominamy, aby podzielić się nimi ze światem!

ZADBAJ O POLECENIA I OPINIE


Społeczny dowód słuszności – czy istnieje lepszy magnes na klienta?  Poproś swoich byłych pracodawców, współpracowników oraz dawnych i obecnych klientów o wystawienie Ci pozytywnej opinii na LinkedIn. Ważne, żeby od początku profilu było ich co najmniej 3-4. Realne polecenia budują zaufanie w oczach potencjalnych klientów i rekruterów – ich obecność rzeczywiście mocno wpłynie na zwiększenie ilości Twoich kontaktów.

POKAŻ SWOJE OSIĄGNIĘCIA!


W sekcji „Dodaj część w profilu” masz możliwość dodania i zaprezentowania swoich
osiągnięć, wyników, certyfikatów, publikacji, nagród, wyróżnień oraz innych sukcesów. Uzupełnij tę rubrykę bardzo dokładnie, staraj się aktualizować ją na bieżąco. Pochwal się tym, co już masz na swoim koncie!

STWÓRZ PROFIL W INNYM JĘZYKU


Znasz angielski, hiszpański czy niemiecki i jesteś w stanie pracować w tym języku? Świetnie, skorzystaj z opcji „Dodaj profil w innym języku”. Dzięki temu trafisz do większej grupy odbiorców i zaczniesz budować swoją pozycję na rynku zagranicznym. Nie musisz zakładać kolejnego konta i wykonywać wszystkich powyższych kroków od nowa – jesteś w stanie załatwić to w ramach jednego profilu. Super opcja!

OPRACUJ CONTENT PLAN

Jeżeli traktujesz poważnie swoje działania na LinkedIn powinieneś poruszać się po nim zgodnie ze strategią marketingową, która pomoże Ci osiągnąć zamierzone rezultaty. Podobnie jak z pozostałymi mediami społecznościowymi – liczy się tutaj to, co publikujesz i Twoja codzienna aktywność na profilach Twoich potencjalnych klientów bądź innej grupy docelowej (np. rekruterów), do której chcesz trafić ze swoim przekazem.

Postaraj się publikować treści regularnie – co najmniej raz w tygodniu. Pamiętaj, że LinkedIn różni się swoją specyfiką od Instagrama czy Facebooka – tam użytkownicy poszukują przede wszystkim treści biznesowych, chcą poznawać ludzi, który posiadają pozycję na polskim i międzynarodowym rynku pracy. Zależy im na wymianie doświadczeń i pozyskaniu partnerów, którzy pomogą im osiągnąć cele strategiczne i finansowe firmy. Oto kilka pomysłów na posty na LinkedIn, które na pewno przyciągną uwagę!

PRZYKŁADOWY CONTENT PLAN NA LINKEDIN:
1. Case studies: Twoje (np. przemyślenia na temat prowadzenia działalności) i Twoich klientów (np. historia ich biznesów przed i po skorzystaniu z Twoich usług)
2. Newsy branżowe + Twoje zdanie na ten temat
3. Inspirujące podcasty i wideo dot. Twojej niszy
4. Twoje osiągnięcia (certyfikaty ze szkoleń/nagrody/konkursy) – informuj o nich na
bieżąco!
5. Posty edukacyjne związane z Twoją branżą
6. Zdjęcia ze spotkań biznesowych podczas których np. rozmawiałeś o tematyce
związanej z Twoją branżą lub podpisałeś umowę
7. Treści autopromocyjne – nienachalne, merytoryczne, wstawiane od czasu do czasu (koniecznie z hasztagiem #autopromocja – jest to wymagane w polskim prawie!)

AKTYWNIE BUDUJ SIEĆ KONTAKTÓW

Wystarczy zaledwie 10 minut dziennie, aby mieć fajne efekty z działania na LinkedIn!
Postępuj strategicznie: nie chodzi o to, abyś miał jak najwięcej dodanych kontaktów do swojej listy – raczej powinieneś skupić się na odzywaniu się stricte do osób, które pomogą Ci osiągnąć zamierzony cel np. biznesowy. Zależy Ci na pracy w marketingu w konkretnej firmie? Poszukaj ludzi, którzy pracują w dziale rekrutacji tego biznesu lub nawiąż znajomość z koordynatorem działu marketingu, któremu będziesz mógł podesłać swoje CV. Chciałbyś pozyskać klientów np. z branży beauty? Poszukaj przedsiębiorców, którzy prowadzą takie biznesy i podziel się z nimi Twoją ofertą. Możliwości jest mnóstwo! 
Aby nawiązać znajomość na LinkedIn warto skorzystać z opcji wysłania wiadomości
powitalnej. UWAGA! Nie rób tego na zasadzie kopiuj-wklej. To nie zadziała. Przejrzyj profil danej osoby i poszukaj np. podobieństw, które Was łączą – może to być praca w tej samej branży, podobne kompetencje czy zainteresowania. Pokaż jej, że poświęciłeś swój czas, aby ją poznać, dowiedzieć się czegoś o jej biznesie i o niej samej – jeśli jest to np. osoba powszechnienie znana w branży możesz śmiało dać znać, że np. regularnie słuchasz jej podcastów bądź przeglądasz jej media społecznościowe. Oczywiście, jeśli jest to zgodne z prawdą.

Podczas rozmowy na LinkedIn nie zaczynaj od sprzedaży Twojego produktu czy usługi! Postaraj się porozmawiać z kimś o jego potrzebach oraz pragnieniach, które mają jego klienci – zbadaj, czy aby na pewno jesteś odpowiednią osobą, która posiada rozwiązanie ich problemów. Możesz umówić się na niezobowiązującą, kilkuminutową rozmowę wstępną online lub kontakt telefoniczny. Im bardziej spersonalizowana oferta, tym większa szansa na sprzedaż – to jedna z podstawowych zasad skutecznego prowadzenia biznesu.

Wiesz już wszystko, co powinieneś, aby zacząć swoją przygodę na LinkedIn.

Do dzieła! Dodajmy się do kontaktów

Podobne wpisy