Newsletter – wszystko, co musisz wiedzieć, aby skutecznie nim zarządzać

Chcesz wnieść komunikację ze swoją społecznością na wyższy level? Chcesz być jeszcze bliżej ze swoimi odbiorcami? Potrzebujesz mocnej strategii działania w internecie? Koniecznie wprowadź do swojego biznesu newsletter! Oto pigułka wiedzy, która pozwoli Ci prowadzić skuteczną komunikację mailingową.


DLACZEGO WARTO PROWADZIĆ NEWSLETTER?

Newsletter i związana z nim komunikacja mailingowa to świetne narzędzie do utrzymywania kontaktu z klientem w momencie, gdy inne media społecznościowe zawiodą. To nie znaczy, że można traktować go drugorzędnie. Dobrze poprowadzony newsletter i mailing służą do budowania bliskiej relacji z klientem – nawiązywania więzi, która w dłuższym okresie czasu może przełożyć się na konwersje zakupowe, a także zyskanie pierwszych organicznych ambasadorów Twojej marki. Chciałbyś, żeby Twój klient wypowiadał się o Tobie tak dobrze, jak biegacze o butach Nike? To jest do zrobienia – i właśnie w tym newsletter może Ci pomóc!

Na początku rozwiejmy pewien mit: aby tworzyć newslettery i mailingi nie trzeba być copywriterem z wieloletnim doświadczeniem. Skuteczny newsletter to taki, którego otwieralność (open rate) – czyli kliknięcie i otworzenie wiadomości przez potencjalnego kupującego – wynosi od ok. 25%. Przypuśćmy, że na swojej liście mailingowej posiadasz 200 adresatów. Wyobraź sobie, że aż 50 osób z całej tej grupy postanowiło specjalnie otworzyć wiadomość, którą do nich napisałeś! Prawda, że to robi wrażenie? 😊

NEWSLETTER A MAILING – RÓŻNICE

Newsletter to wiadomości wysyłane do określonej grupy odbiorców za pomocą maila, które mają charakter cykliczny. Mają służyć przede wszystkim budowaniu bliskiej relacji z klientem, a także w celach sprzedażowych. Jeśli myślisz o takiej formie komunikacji warto zatroszczyć się o stałą porę wysyłania newsletterów – niech to będzie np. stały dzień tygodnia o konkretnej godzinie lub pierwszy i ostatni dzień miesiąca. Im bardziej będziesz regularny w swoich działaniach, tym szybciej przyzwyczaisz do siebie Twoich odbiorców – pamiętaj, że są z Tobą dlatego, że wyrazili na to zgodę przy zapisie, dzięki czemu możesz zakładać, że chcą i oczekują Twoich materiałów. Newsletter to tak naprawdę odpowiednik pisanych ręcznie listów – kiedy pomyślisz o tym, że Twój klient czeka na wiadomość od Ciebie tak samo jak na ulubionego listonosza dużo łatwiej będzie Ci tworzyć dopasowane do niego treści.

Mailing ma charakter sprzedażowy. Nie jest cykliczny. Są to krótkie wiadomości informujące najczęściej o nowym produkcie lub usłudze z możliwością dokonania natychmiastowego zakupu za pomocą jednego przycisku. Mailingi są dużo bardziej ogólne – nie kierujemy ich do specjalnie wyselekcjonowanej podgrupy.

Obydwie opisane formy komunikacji z klientem są skuteczne pod warunkiem, że korzystamy z nich w mądry sposób – nasz potencjalny klient dużo chętniej zajrzy do mailingu jeśli wcześniej zdążyliśmy wzbudzić w nim zaufanie. W idealnym świecie newsletter powinien być podstawą naszych działań marketingowych, natomiast mailing mógłby stać się „boosterem” dla naszych kampanii sprzedażowych.

JAK POZYSKAĆ ODBIORCÓW DO NEWSLETTERA?

Mamy mnóstwo różnych sposobów na to, aby zainteresować naszą działalnością potencjalnych klientów. Po pierwsze należy zadbać o to, aby nasze działania były zgodne z prawem.

Zgodnie z art. 4 pkt 11 RODO zgoda to dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli, którym osoba, której dane dotyczą, w formie oświadczenia woli lub wyraźnego działania potwierdzającego przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych.

Zgoda na zapis do newslettera powinna więc być darmowa, dobrowolna i świadoma. Osoba, która taką zgodę podpisuje, musi mieć zagwarantowaną przez twórcę newslettera możliwość wycofania jej w dowolnym momencie na swoją prośbę. Zauważ, że popularne programy do tworzenia mailingu tj. MailerLite czy MailChimp w swoich gotowych szablonach mają automatycznie wbudowany przycisk umożliwiający wypisanie się z newslettera jednym kliknięciem – jest to bardzo wygodna opcja dla obydwu stron. Warto wiedzieć, że maile nieposiadające takiej opcji mogą nie przejść przez „kontrolę” filtrów antyspamowych i wylądować w śmietniku.

Aby mieć pewność, że dany użytkownik nie trafił do nas przez przypadek warto wykorzystać metodę zapisu double-opt in polegającą na potwierdzeniu maila przez właściciela skrzynki pocztowej. Dzięki temu możemy być pewni, że proces zapisu został przeprowadzony prawidłowo.

Dobrym pomysłem na zdobycie zapisu do newslettera będzie tzw. pop-up window czyli okienko wyskakujące na naszej stronie internetowej zachęcające do zapisu i pozostawienia danych kontaktowych. Doświadczeni marketingowcy wiedzą, że aby to zadziałało musimy użyć mechanizmu nagrody – w zamian za zapis na listę mailingową użytkownik powinien coś otrzymać np. jednorazowy rabat na zakupy w Twoim sklepie, bezpłatnego e-booka z poradami dotyczącymi Twojej branży, raport lub inną cenną informację, która będzie niosła dla niego wartość merytoryczną. Przy opracowywaniu takiej nagrody należy zwrócić uwagę na potrzeby grupy docelowej do której ma dotrzeć nasz komunikat – jakie są ich największe „bóle”? Z czym sobie nie radzą? Jakie pytania zadają Ci najczęściej? Odpowiedź na te pytania pomoże Ci w opracowaniu skutecznej zachęty do zapisu.

Przy okazji pop-up window warto sprawdzić, czy nasza witryna internetowa ma aktywny certyfikat SSL – jest to protokół oznaczający, że dana strona zapewnia poufność i integralność transmisji danych, a więc jest bezpiecznym połączeniem dla każdego użytkownika. Bez tej opcji możemy stracić wielu cennych klientów, którzy cenią sobie cyberbezpieczeństwo.

Oczywiście nie warto również zapominać o social mediach – na naszych profilach w mediach społecznościowych możemy opublikować post zachęcający do zapisu na nasz newsletter np. z krótkim opisem tematów, które zamierzamy w nim poruszać. Jeśli działamy w konkretnej branży – skorzystajmy z potencjału grup tematycznych na Facebooku. Możemy również wrzucić grafiki promujące nasze treści na Pinteresta – nic nas nie ogranicza 😊

JAK NAPISAĆ POPRAWNIE NEWSLETTER? GOTOWY SZABLON NEWSLETTERA


Niech nie ogranicza Cię kreatywność! Idealny newsletter to taki, który jest zgodny z osobowością marki – powinien być pisany takim językiem, który skutecznie przemówi do jego odbiorców. Możemy jednak wskazać kilka zasad, które ułatwią pisanie newslettera szczególnie osobom początkującym. Oto one!

Zacznij od stworzenia szablonu – tzw. formatki newslettera. Zrobisz to za pomocą kilku kliknięć w programach umożliwiających tworzenie paczek mailingowych tj. MailerLite czy MailChimp. Są one w 100% darmowe. Wybierz jeden z proponowanych motywów, dopasuj kolory i ułożenie poszczególnych okienek do brandingu swojej marki i gotowe! Masz przed sobą pierwszą wersję swojego newslettera 😊 Taki „czysty” szablon warto zapisać w wersjach roboczych i powielać przy okazji konstruowania nowych wiadomości – dzięki temu nie musimy dwa razy wykonywać tej samej pracy.

Taka formatka może zawierać stałe elementy szablonu (np. nagłówek, konkretne miejsce na zdjęcie, stopka z danymi firmy, CTA) oraz kilka ruchomych sekcji, które będą się zmieniały w zależności od wagi i ilości tematów, które będziemy chcieli poruszyć. Newsletter ma być przejrzysty, prosty i czytelny – zrezygnujmy ze zbędnych ozdobników, które nic nie wchodzą. Jako konsumenci żyjący w XXI wieku raczej skanujemy niż czytamy rzetelnie dany tekst – wyłapujemy jedynie najistotniejsze informacje, które z jakiegoś powodu wydają nam się wartościowe. Pomagają nam w tym pogrubienia, podkreślenia i kursywy – jednak kiedy jest ich za dużo najczęściej rezygnujemy z takiej treści.

Gotowy szablon newslettera mógłby wyglądać np. tak:
– Nagłówek
– Miejsce na zdjęcie (np. banner w kolorach marki)
– Akapit: zajawka (krótki fragment tekstu wprowadzający w pozostałe tematy)
– Sekcja nr 1 (w kolorze marki) + przycisk CTA (Call To Action)
– Sekcja nr 2 (na białym tle)
– Sekcja nr 3 (w kolorze marki) + przycisk CTA (Call To Action)
– Akapit podsumowujący
Stopka
– Przycisk z możliwością swobodnego wypisu

O CZYM PISAĆ W NEWSLETTERZE?

Każdy newsletter powinien być spersonalizowany dla danej grupy docelowej. Nie wystarczy, że zwrócisz się jedynie do wszystkich osób, które postanowiły Ci zaufać i dodać się do Twojej listy kontaktów – powinieneś podzielić je na poszczególne kategorie, które w dłuższej perspektywie pozwolą Ci stworzyć lepiej sprecyzowane, a co za tym idzie bardziej pożądane przez klientów, treści. Ten proces nazywamy segmentacją – np. możesz podzielić swoją grupę docelową np. pod względem potrzeb danego konsumenta, „magnesów” – materiałów, które zachęciły ich do zapisu (ang. lead magnets) lub produktów, jakimi są zainteresowani w sklepie internetowym. Grupy docelowe nie powinny być ani zbyt małe, ani zbyt duże – maksymalnie warto skupić się na 2-5 kategoriach potencjalnych klientów.

Ilu twórców, tyle pomysłów! Najważniejszą zasadą w newsletterze jest to, aby prowadzona przez Ciebie komunikacja była naturalna i zgodna z Tobą oraz brandingiem Twojej marki. Część twórców prowadzi newslettery typowo informacyjne – np. raz w tygodniu wysyłają swoim odbiorcom najciekawsze ich zdaniem branżowe newsy z danego tygodnia wraz ze swoim komentarzem, inni piszą felietony na podstawie swoich doświadczeń biznesie, jeszcze inni przygotowują specjalne cykle i miniszkolenia, aby zachęcić użytkowników do uczestnictwa w ich płatnym kursie lub mentoringu. Obecnie bardzo popularne jest wstawianie w newsletterach krótkich nagrań wideo, gdzie np. codziennie dzielimy się przemyślenia na dany temat lub wzajemnie motywujemy się do pracy.
Nigdy nie trać z oczu celu –newsletter nie powinien zmienić się w słup ogłoszeniowy, a raczej ma wzmacniać Twoją pozycję jako eksperta w oczach klientów. W ten sposób możesz znaleźć ambasadorów marki – osoby, które z czystej sympatii będą Cię polecać swoim znajomym ze względu na szacunek do Twojej pracy i wartości, jakie dzięki Tobie otrzymują. Teraz Twoja kolej – życzę Ci połamania wirtualnych piór i długopisów! 😉

W Online Marketing Club znajdziesz 2 kursy, które pomogą Ci tworzyć skuteczny newsletter – koniecznie sprawdź modułu NEWSLETTER oraz COPYWRITING. Dzięki tym kursom nauczysz się tworzyć newsletter od strony technicznej oraz dowiesz się jak pisać, by odbiorcy chcieli czytać!

Jeśli jeszcze nie jesteś członkiem Online Marketing Club, to już teraz wypróbuj bezpłatne 3 dni próbnekliknij tutaj.

Podobne wpisy