Jak wykorzystać TikToka w marketingu?

Bez wątpienia możemy powiedzieć, że 2023 rok to czas TikToka. Coraz więcej zagranicznych i polskich brandów przekonuje się do tej aplikacji tak samo mocno lub nawet bardziej niż do Instagrama. Powodem tak ogromnej popularności TikToka jest możliwość zdobycia imponującej ilości wyświetleń oraz znaczącej publiczności w stosunkowo krótkim czasie. Co zrobić, aby to osiągnąć? Odpowiedzi znajdziecie w poniższym artykule.

CO NA POCZĄTEK WARTO WIEDZIEĆ O TIKTOKU?

TikTok to popularna aplikacja mobilna, która powstała we wrześniu 2016 roku w Chinach. Jej wyjątkowość tkwi w rodzaju contentu, jaki tam publikujemy– są to krótkie materiały video, które w pierwotnym założeniu twórców aplikacji miały być zbliżone do teledysków muzycznych. Rynek zweryfikował ich pomysł na biznes – użytkownicy z całego świata zaczęli używać aplikacji w poszukiwaniu szybkiej rozrywki w wolnych chwilach np. podczas 5-cio minutowej przerwy w pracy czy w szkole. Pierwsi twórcy na TikToku skupiali się na publikowaniu memów, zabawnych filmików tanecznych, ze zwierzętami oraz śmiesznych, żenujących wpadek, które mogą spotykać nas na co dzień, dlatego też początkowo utarło się powiedzenie, że „TikTok jest aplikacją dla dzieciaków”, a marki nie widziały w niej potencjału biznesowego. 

W 2022 roku wszystko się zmieniło – TikTok zaczął być doceniany na równi z Instagramem, pojawili się również pierwsi specjaliści od przygotowywania tego rodzaju contentu. Social Media Managerowie coraz częściej dostają zapytania dotyczące prowadzenia tiktokowego konta, a małe marki osobiste, jak i luksusowe brandy w Polsce powoli wchodzą i poznają świat TikToka, aby pozyskać nową grupę odbiorców i zwiększyć swoją popularność na rynku.

Polscy użytkownicy TikToka to głównie „zetki” – Pokolenie Z, czyli osoby urodzone w latach 1995-2012, dopiero wkraczające na rynek pracy – oraz Millenialsi, czyli ludzie, którzy nie znają świata bez Internetu, urodzone już w XXI wieku. Co ciekawe, większość badań wskazuje, że ponad 1/3 polskich użytkowników to osoby w wieku 13-15 lat, natomiast pozostałe 2/3 to w ogromnej większości osoby w wieku 18-24 lat. Co to oznacza dla przedsiębiorców? 

Czy warto być na TikToku? Oczywiście, że tak! To bardzo dobra platforma do promowania produktów z najniższej i średniej półki cenowej, ponieważ na takie zakupy są w stanie pozwolić sobie jego odbiorcy. Bardzo dobrze obrazuje to branża beauty – tanie nowości na rynku kosmetycznym (np. Wibo, Lovely), jak i te ze średniej i wyższej półki cenowej (np. Sephora, Rare Beauty, Fenty) polecane przez twórców na TikToku potrafią zniknąć ze stacjonarnych i internetowych półek sklepowych w ciągu zaledwie kilku godzin! Według niektórych raportów (np. https://passport-photo.online/pl/blog/tiktok-statystyki/ ) ponad 67% użytkowników TikToka deklaruje, że po zobaczeniu filmiku na TikToku z danym produktem zdecydowali się na jego zakup, mimo, że wcześniej nie mieli takiego zamiaru. Z kolei 38% społeczności TikToka namiawia swoją rodzinę i przyjaciół do zakupu produktu, który widzieli w aplikacji. Co z markami luksusowymi? Za pomocą TikToka mogą „wychowywać” kolejne pokolenie klientów – od tego, w jaki sposób zaprezentują swój produkt już teraz, zależy ich popularność w przyszłości. Będzie to bardzo dobre miejsce na kampanie wizerunkowe oraz brand awareness – świadomości marki.

Na TikToku skorzystają również marki osobiste – twórcy, którzy dobrze czują się w formacie wideo, mają szansę na pozyskanie nowych klientów dzięki tworzeniu profilów eksperckich w swojej niszy. Dzięki trendom na TikToku – filmikom, w których pojawia się aktualnie najbardziej popularna piosenka, osoba lub tekst – i dostosowaniu ich do swojej branży można bardzo szybko zyskać realną grupę obserwujących zainteresowanych danym tematem oraz „przerzucić” ją na naszego Instagrama bądź sprzedawać swoje produkty i usługi za pomocą omawianej aplikacji. Wszystko zależy od naszego pomysłu i strategii, jaką obierzemy – obydwie drogi są skutecznie i wielu twórców internetowych korzysta równoległe z obydwu tych kanałów.

JAK DZIAŁA ALGORYTM TIKTOKA?

Jeżeli korzystałeś już z TikToka i orientujesz się mniej więcej, jak działa on od strony technicznej, zanim zaczniesz wypuszczać swoje filmiki warto, abyś zrozumiał funkcjonowanie algorytmu TikToka. Możesz się zdziwić: TikTok wcale nie nagradza najlepszymi zasięgami filmików z największą liczbą serduszek czy komentarzy. 

Najbardziej kluczowym wskaźnikiem TikToka jest watch-time – czas oglądania danego filmiku w aplikacji. Eksperci od TikToka polecają, aby tworzyć materiały ekstremalnie krótkie – 5-10 sekundowe – lub zatrzymać się w granicach maksymalnie 20-35 sekund. Algorytm TikToka zwraca uwagę na tzw. kompletność wyświetleń – stosunek czasu oglądania filmiku przez użytkownika do czasu jego trwania. Innymi słowy: im dłużej Twój filmik jest oglądany, tym lepiej. Aby zdobyć jak najlepszy watch-time warto zwrócić uwagę na pierwsze dwie sekundy filmu – powinny one zaskakiwać widza np. niestandardowym początkiem, przełamaniem konwencji, ruchem, szybko zmieniającymi się klatkami obrazu czy ciekawym nagłówkiem. To już praktycznie połowa sukcesu!

Kolejnym wskaźnikiem, o którym trzeba pamiętać, są udostępnienia. Najbardziej premiowane filmiki zaraz po świetnym watch-time posiadają wysoką ilość udostępnień – ludzie z jakiegoś powodu chcą się nimi podzielić ze swoimi znajomymi lub internetową społecznością, w której funkcjonują. Mała podpowiedź: bardzo dużo takich filmików to te z serii POV – inaczej „point of view”, czyli punkt widzenia. Zasadniczo oznacza to, że na danym filmiku zobaczysz sytuację z perspektywy widzenia pierwszej osoby. Ale nie tylko! Bardzo dobre wyniki udostępnień posiadają materiały video z trendową muzyką oraz te przedstawiające rzeczywistość w krzywym zwierciadle – w tym żarty i memy.

Algorytm TikToka pracuje w pewnych cyklach: kiedy na starcie publikujesz wideo na podstawie informacji w nim zawartych (tekstu na filmiku, opisu, hasztagów oraz dźwięku) trafia ono do grona użytkowników, którzy najchętniej wchodzą w interakcje z danym rodzajem contentu. Po pewnym czasie TikTok bada wynik tej próby: jeśli wskaźnik watch-time Twojego filmiku jest wysoki, a liczba udostępnień stale rośnie w siłę, masz ogromną szansę na to, że dane wideo stanie się viralem – wtedy będzie mogło dotrzeć do jeszcze większej liczby użytkowników, a cykl będzie mógł zacząć się od nowa. W momencie, w którym Twój filmik otrzyma na koniec cyklu słaby wynik, przestaje być wyświetlany w karcie „Dla Ciebie” innych użytkowników, a tym samym zostaje zachowany na Twoim profilu.

Uwaga! Pamiętaj o tym, że Twój materiał nie musi zyskać popularności od razu – jeżeli np. użyłeś dźwięku, który w danym momencie miał małą liczbę wyświetleń, a po kilku dniach, tygodniach czy nawet miesiącach zyskał większą sympatię użytkowników TikToka – możesz jako jeden z pierwszych trafić ponownie do zakładki „Dla Ciebie”. Historia zna takie przypadki!

SEKRET STALE ROSNĄCEJ POPULARNOŚCI NA TIKTOKU – WYBÓR NISZY

Największą szansę na zdobycie wysokiej pozycji na TikToku, a tym samym stale rosnącej liczby obserwujących, jest budowanie swojego profilu wokół konkretnej niszy – działa to podobnie jak na Instagramie. Jeżeli będziesz skupiał się jedynie na nagrywaniu filmików trendowych, popularność Twojego kanału w końcu może się wyczerpać, a grupa docelowa, dla której tworzysz content, nie przełoży się na wyniki finansowe. Warto o tym pamiętać szczególnie przy publikowaniu pierwszych filmików – algorytm TikToka jest bardzo łaskawy dla nowych użytkowników i automatycznie generuje ich materiałom większą liczbę wyświetleń, aby zachęcić ich do częstego publikowania.

Nisza, wokół której powinieneś działać, powinna dotyczyć dziedziny, która naprawdę Cię interesuje – bez odpowiedniej wiedzy i charyzmy będzie trudno przebić się wśród konkurencji. Twój tiktokowy profil może być zbudowany wokół tego samego tematu, co instagramowy, jednak przy podejmowaniu takiej decyzji weź pod uwagę zmienną strukturę odbiorców obydwu tych platform. Na TikToku znajdziesz więcej młodszych osób niż pośród użytkowników Instagrama – pamiętaj jednak, że to nie oznacza, że nie osiągniesz imponujących zasięgów. Odpowiedni content plan poprowadzi Cię w dobrą stronę.

Jeżeli masz problem z określeniem swojej niszy na TikToku w pierwszej kolejności odpowiedz sobie na pytanie jakim dokładnie tematem się pasjonujesz. Jeśli jest to np. dietetyka to możesz założyć konto ogólnotematyczne skupione wokół tematu zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej, jednak lepszym pomysłem będzie zajęcie się wąsko określoną dziedziną, w której będziesz mógł zostać uznany za eksperta (w tym przypadku – np. dieta ketogeniczna). 

Aby sprawdzić, czy Twoja nisza ma potencjał zarobkowy, zastanów się, czy konsumenci już chętnie kupują produkty bądź usługi związane z danym tematem i jaki rodzaj produktu najlepiej się sprzedaje się u Twojej potencjalnej konkurencji. W przypadku diety ketogenicznej mogą być np. e-booki z przepisami lub kursy online z kompleksową wiedzą na temat założeń tej diety. 

Zastanów się także jak określisz terytorium swoich działań – czy chcesz zgromadzić wokół swojego profilu głównie mieszkańców lokalnych, osoby z całej Polski, a może planujesz oferować swoje usługi międzynarodowo? Kiedy precyzyjnie określisz niszę, możesz przystąpić do układania strategii i tiktokowego content planu.

JAK UŁOŻYĆ CONTENT PLAN NA TIKTOKA? SKĄD CZERPAĆ INSPIRACJE?

Skuteczny i odpowiednio przygotowany content plan na TikToka pozwoli Ci na regularne publikowanie treści, a to – podobnie jak na Instagramie – jest kluczem do sukcesu na tej platformie. O ile godziny publikacji nie grają tutaj aż tak ogromnej roli – ważne, aby dodawać filmiki o różnych porach, nie trzymać się sztywno ustalonych godzin – tak ilość i jakość publikacji mają ogromne znaczenie. 

W regulaminie TikToka zostały podane parametry techniczne materiałów wideo, których należy się trzymać: 

  • Współczynnik proporcji: 9:16, 1:1 lub 16:9
  • Rozdzielczość filmu: ≥540*960 pikseli, ≥640*640 pikseli lub ≥960*540 pikseli
  • Typ pliku: .mp4, .mov, .mpeg, .3gp, lub .avi
  • Długość filmu: dozwolona długość to 5-60 s.
  • Prędkość transmisji: ≥516 Kb/s
  • Rozmiar pliku: ≤500 MB

Przed samą publikacją pamiętaj o zaznaczeniu przycisku „zezwól na przesyłanie w wysokiej jakości”, aby uzyskać najlepszą możliwą wersję wideo na profilu.

Określ również kategorie i podkategorie swoich działań – najłatwiej będzie to zrobić za pomocą mapy myśli: zapisz temat główny profilu i podziel go na mniejsze tematy. Dieta ketogeniczna może dzielić się na podtematy tj. pory posiłków, produkty, które wolno i nie wolno spożywać, aktywność fizyczna podczas bycia na diecie, stan ketozy – czym tak naprawdę jest i jaki ma wpływ na nasz organizm. 

Wciel się w swoich odbiorców – pomyśl, jakie pytania najczęściej zadają, sprawdź, jakie materiały są chętnie oglądane za granicą i przeanalizuj dlaczego – jest to ogromna skarbnica wiedzy jeśli chodzi o tworzenie skutecznych treści. Nie kopiuj – inspiruj się tym, co działa. Warto śledzić publikacje po angielsku, a szczególnie twórców z USA – bardzo często to oni jako pierwsi zauważają trendy, które następnie rozprzestrzeniają się po całym świecie. Wystarczy wpisać w lupkę na TikToku hasła powiązane z Twoją branżą w innym języku – przeanalizuj wyniki wyszukiwania i wyciągnij wnioski. Poszukując tematów do Twoich TikToków możesz skorzystać również z narzędzi tj. Answer The Public, wyszukiwarka Google, grupy na Facebooku czy wideo i komentarze na YouTube.

JAKOŚĆ CZY ILOŚĆ – JAK PRZYGOTOWYWAĆ FILMIKI NA TIKTOKA?

I jedno, i drugie – aby odnieść sukces na TikToku nie możesz bagatelizować żadnego z tych wskaźników. Zarówno ilość publikacji jest ważna – najbardziej rozpoznawalni obecnie twórcy publikują czasem 2-5 TikToków dziennie – jak i jej jakość, szczególnie wspomniane wyżej parametry techniczne. Odbiorcy TikToka są mniej wymagający wizualnie niż użytkownicy Instagrama – bardziej liczy się dla nich przekaz danego twórcy niż idealnie zaprojektowane tło do nagrywania, o którym w miarę możliwości też warto zadbać. Video na TikToku mają być konkretne, szybkie, estetyczne i najlepiej opatrzone napisami – można je dodać łatwo z poziomu aplikacji lub za pomocą programów do montażu filmików na telefonie tj. CapCut czy Liro. 

Aby nagrać skuteczne video na TikToku przygotuj scenariusz: zapisz dokładnie, jakich słów użyjesz – pamiętaj o używaniu języka straty i korzyści. Pomyśl, jaki problem rozwiązujesz w danym materiale i według tego nagraj go np. za pomocą tego schematu: 

  • przedstawienie problemu (np. Nie wiesz, jak wejść w stan ketozy?) 
  • potwierdzenie problemu (np. Nasz organizm potrzebuje kilku dni, aby wejść w stan ketozy. Jeżeli nie przestrzegamy pewnych reguł ten proces może się wydłużyć albo w ogóle nie udać)
  • możliwe rozwiązania (np. Aby wejść w stan ketozy powinieneś zrobić X, Y i Z)
  • ewentualnie – CTA z zaproszeniem na profil po więcej materiałów z branży (możesz to zrobić za pomocą napisów na filmiku bądź dograć odpowiednie wideo)

Przy tworzeniu scenariuszy TikToków warto posiłkować się ogólnymi zasadami dotyczącymi kompozycji wideo: w przypadku nagrywania samego siebie, innych ludzi lub konferencji czy eventów plan ogólny (inaczej pełny) powinien mieszać się z kadrem półpełnym, amerykańskim i detalem. Kiedy pokazujemy np. kosmetyki warto, abyśmy zadbali o odpowiednie zaprezentowanie szczegółów zmysłowych: ich konsystencji, efektu przed/po na skórze, skojarzeń zapachowych itp. Na co Ty zwracasz uwagę w wideo? Co sprawia, że dany TikTok Ci się podoba? Te pytania jeszcze lepiej pozwolą określić, w którą stronę powinieneś pójść.

Musimy również zatroszczyć się o odpowiednie oświetlenie – możemy działać przy świetle dziennym lub najprostszych lampach ledowych typu ring light. Podobnie sprawa ma się z mikrofonem – wystarczy ten umieszczony w telefonie. Jeżeli masz dostęp do profesjonalnego sprzętu w studiu – śmiało, korzystaj 😊

TREND 2023 NA TIKTOKU

Mimo tego, że na początku może wydawać Ci się to dość skomplikowane, TikTok to świetna aplikacja do tworzenia RTM-ów (ang. Real Time Marketing). Twoje publikacje nie zawsze muszą być w stu procentach dopracowane – na TikToku ważniejszy jest Twój czas reakcji na dane wydarzenie w Twojej branży bądź na świecie. Nie musisz również skupiać się tak bardzo na estetyczności feedu – w tym przypadku im więcej różnorodnych scenerii, tym lepiej. 

W 2023 roku coraz więcej ludzi szuka na TikToku twórców, którzy są ekspertami w swoim temacie oraz działają „nieidealnie” – użytkownicy doceniają autentyczność danego przekazu, wolą widzieć człowieka „z krwi i kości” bardziej niż marketingowego wymiatacza 😉 Zasada jest prosta: twórz content, który zainteresuje i zaangażuje Twoją społeczność. Wtedy wszystkie algorytmu będą Ci sprzyjały! Powodzenia 😊

Podobne wpisy