Jak współpracować z influencerem? Wszystko, co musisz wiedzieć!

Chcesz rozpocząć współpracę z influencerem? Świetnie – to wciąż bardzo efektywne działanie marketingowe! Oczywiście, jeśli mądrze podejdziesz do tego zadania 🙂 W tym artykule podpowiemy Ci jak przeprowadzić proces współpracy z influencerem od A do Z. 

Co musisz wiedzieć przed rozpoczęciem współpracy?

Po pierwsze: pamiętaj, że influencer to po prostu drugi człowiek, często przedsiębiorca. Swoje konto na Instagramie czy TikToku traktuje jako narzędzie biznesowe – nie obrazi się jeśli zapytasz go o statystyki profilu, media kit (zestaw materiałów promujących np. danego człowieka lub markę), ilość współprac w danym miesiącu oraz czy zna i lubi daną markę. Takie pytania influencerzy otrzymują na co dzień, a potencjalny klient ma prawo pytać o kluczowe dla niego kwestie, zanim zdecyduje się na podjęcie współpracy! Nie krępuj się więc i pisz otwarcie do influnencerów – to naprawdę codzienna praktyka w tej branży. Przecież chodzi tu o biznes i efekty 🙂 

Jak wybrać odpowiedniego influencera?

Uwzględnij specyfikę danego produktu bądź usługi – pomyśl o grupie docelowej, do której jest kierowany dany produkt (np. kobiety 20-30 lat mieszkające w dużych miastach, interesujące się makijażem) i wybierz osobę, która może zaliczyć się do takiego grona lub jest inspiracją dla konkretnej grupy docelowej. Najczęściej influencerów obserwują ich rówieśnicy bądź osoby młodsze. Istnieją również specjalne narzędzia pozwalające przeanalizować jakość contentu i grupę odbiorców danego twórcy – jest to np. SocialBlade czy rankingi Instagrama/TikToka. Pamiętaj również o tym, o czym pisaliśmy wyżej – wypytaj influencera o wszystkie ważne dla Ciebie kwestie.

Jak rozpocząć rozmowę z influencerem?

Przygotuj oficjalnego maila – tzw. short brief – w którym krótko opowiesz o danym produkcie, przedstawisz jego zalety oraz zapytasz o wycenę danej współpracy. Jeżeli nigdy wcześniej nie kontaktowałeś się z danym influencerem zachowaj raczej formalny charakter wiadomości – np. nie zaczynaj od „cześć”, a raczej od „dzień dobry” itp. Wielu influencerów nie ma problemu, żeby bardzo szybko przejść na Ty 😊 Nigdy jednak nie wiadomo, czy nie trafisz na managera, który woli bardziej oficjalną komunikację. 

W mailu do influencera z ofertą współpracy powinny znaleźć się następujące części:

  1. Tytuł np. XXXX (nazwa produktu/marki) – propozycja współpracy
  2. Powitanie – np. „dzień dobry/cześć!”
  3. Wstęp – np. 2-3 zdania zapraszające do współpracy

    „Marka XYZ chce zaprosić Cię do współpracy w kampanii…/Razem z marką XYZ przygotowuję reklamę produkty YYY…/Jestem reprezentantem marki XYZ, która chce nawiązać z Tobą współpracę”

  4. Rozwinięcie – opowiedz o produkcie i jego zastosowaniu, możesz również wspomnieć dlaczego dany influencer będzie najlepszym wyborem dla danej marki

    „Z Twojego Instagrama/TikToka wiemy, że interesujesz się ekologią/sztuką/jazdą na rowerze….”

  5. Propozycja współpracy

    „… dlatego chcemy zaprosić Cię do kampanii/promocji produktu XYZ.”

  6. Świadczenia, na jakich zależy Twojemu klientowi:

    „Prosimy Cię o wycenę posta i Instagram Stories/serii 5 TikToków/posta na Facebooku/filmu na YouTube…”

Zakończenie – prośba o szybką odpowiedź, ewentualnie data do kiedy influencer powinien wrócić do Ciebie z wiadomością jeśli jest zainteresowany współpracą

Influencer nie odpowiada – co dalej?

Nie bój się wysłać tego samego maila ponownie np. po 2-3 dniach! Bardzo często influencerzy, szczególnie szeroko rozpoznawalni celebryci, nie mają czasu bądź zapominają odpisać na maila. Czasami kontaktujesz się również bezpośrednio z managerem danego influencera, który również może zwyczajnie zapomnieć odpisać lub Twój mail trafił do spamu. Przypomnij się – możesz wspomnieć, że wysłałeś danego maila np. 1 marca oraz dodać informację o tym, że niedługo propozycja przestanie być aktualna. Poproś również o odpowiedź w przypadku negatywnej odpowiedzi – wtedy będziesz pewien, że nie jest to przeoczenie.

Huuura, influencer chce podjąć współpracę. Co dalej?

Gratulacje, pierwszy sukces osiągnięty! Jeżeli influencer zgodził się na współpracę, a Ty zajmujesz się marketingiem i pracujesz dla swojego klienta, to szybko skontaktuj się z nim i przekaż mu wycenę influencera. Jeśli Twój klient powie, że masz jego zgodę i możesz działać – świetnie, przechodzisz do kolejnego etapu! Jeśli masz swoją markę i szukasz odpowiednich influencerów, to prawdopodobnie stawka podana przez osobę, z którą chcesz współpracować, jest dla Ciebie kluczową informacją decydującą o tym, co dalej.

Pomyśl nad tym, w jaki sposób przekażesz produkt influencerowi. Jeżeli chcesz mu wysłać kosmetyk, to sprawa jest dość prosta – wystarczy wybrać i ustalić z twórcą/managerem sposób wysyłki (kurier/paczkomat/przesyłka pocztowa), ustalić przewoźnika (np. InPost/DHL/Poczta Polska) oraz poprosić osobę, z którą się kontaktujesz o dane do wysyłki. Najlepiej będzie, jeśli przygotujesz wcześniej wzór, do którego influencer będzie mógł wpisać swoje dane – może on wyglądać następująco:

Imię:
Nazwisko:
Ulica:
Miasto:
Kod pocztowy:
Nr telefonu:
Mail:

UWAGA! Pamiętaj, żeby zebrać tylko te dane, które będą niezbędne do zrealizowania wysyłki oraz że każdy przewoźnik potrzebuje nieco innych informacji np. nie wszędzie podajesz nr telefonu czy mail.

Poproś influencera/managera, aby wysłał Ci dane pocztowe np. za pomocą zaszyfrowanego pliku, do którego hasło podacie sobie np. telefonicznie. Są to dane wrażliwe – nie możesz podawać ich osobom nieupoważnionym!

Umowa z influencerem – jak ją sporządzić?

Umowa z influencerem może mieć dwie formy: umowy-zlecenie bądź umowy o dzieło. Wzory takich umów znajdziesz na naszej platformie w module o influencer marketingu oraz w module materiały dodatkowe. We wzorze takiej umowy powinieneś zawrzeć wszystkie informacje, które będą niezbędne do zrealizowania danej kampanii – najpierw potrzebujesz więc porozmawiać z klientem. Pytania, które możesz zadać, to np.:

  1. Czy jest to współpraca jednorazowa czy cykliczna?
  2. Co dokładnie ma obejmować współpraca? (np. płatną promocję z konta klienta bądź influencera, rodzaj świadczeń: np. post + Stories, zakaz konkurencji – na jaki czas?)
  3. Przez jaki czas influencer ma utrzymać świadczenia w publicznej widoczności? (Część influencerów może np. chcieć ukryć współpracę po pewnym czasie – warto to zaznaczyć.)
  4. Terminy (przygotowania/opublikowania materiałów)

W umowie trzeba zawrzeć:

  1. Kary umowne (w razie niewywiązania się influencera z podpisanej umowy – jej wysokość)
  2. Wysokość wynagrodzenia i sposób rozliczenia (np. 1000 zł brutto/netto; UZ – umowa-zlecenie/UOD – umowa o dzieło/ FV – faktura)
  3. Nr konta bankowego influencera
  4. W przypadku managera – wpisanie go jako osoby pośredniczącej w kontakcie z influencerem

Wzór umowy warto wypracować z klientem i przekazać go do influencera/managera – pamiętaj jednak, że może mieć on jakieś uwagi. Nie panikuj! 😊 Czasem sporządzenie właściwej umowy może być procesem, który znacznie rozciągnie się w czasie – nie warto jednak z tego powodu rezygnować z fajnego ambasadora dla danej marki. Twórcom i firmom zależy na tym samym – zabezpieczeniu swoich praw w razie jakichkolwiek problemów. Głowa do góry, będzie dobrze!

Jak się rozliczać za współpracę z influencerem?

Kiedy już zaczniesz  współpracę z influencerami to zobaczysz, że nigdy nie można spodziewać się, jaką stawkę zaproponuje dana osoba – te kwoty bywają totalnie różne, nawet u względnie podobnych influencerów ze zbliżonymi zasięgami! U jednego może to być 500 zł za post, a inna osoba wyceni publikacje na 5000 zł.
Dlatego zawsze warto poprosić o wycenę, a jeśli firmy nie będzie stać na daną współpracę, to grzecznie podziękować.

Rynek influencer marketingu nie posiada czegoś takiego jak wskaźnik średniego wynagrodzenia za twórczość danej osoby. Zazwyczaj większe pieniądze płaci się influencerom specjalizującym się w danej dziedzinie np. sport/beauty lub wąskiej niszy np. kolarstwo/siatkówka/ogrodnictwo. Stawki są ruchome, więc zawsze masz pole do negocjacji! Możesz zapytać o niższą cenę i negocjować, jednak pamiętaj, aby to odpowiednio uargumentować.


Powodzenia – wiesz wszystko, czego potrzeba! 😊



Podobne wpisy